Vanda MARIJANOVIC

Lecturer in Linguistics and Second Language Acquisition, Learning & Teaching (mainly, L2 French)

Contact details

Address
URI OCTOGONE- Lordat (EA 4156) Université de Toulouse II - Jean Jaurès Maison de la Recherche - bureau E 1.16 5 allées Antonio Machado 31058 TOULOUSE Cedex 9
Office
Département des Sciences du Langage : bâtiment 31, LA 371
Phone
05.61.50.46.72.
Fax
05.61.50.49.18.
Office 2
MdR E 1.16
Phone 2
05 61 50 24 69
Email
vanda.marijanovic@univ-tlse2.fr
Personal Website
http://sciences-du-langage.univ-tlse2.fr/

Taught academic discipline(s)

Second Language Acquisition, Learning & Teaching : - methodology (classroom practice) - use of multimedia in L2 classrooms - L2 early and young learners - cultural anthropology (places - cultural vectors) - introduction in general linguistics - critical approach to L2 acquisition & teaching Linguistics : - sociolinguistics - linguistic diversity

Research topics

I am interested in linguistic behaviour and development of L2, L3, etc. users, in all environments. Inevitably, my research concerns second language acquisition, development, learning and teaching, mostly with regard to psycholinguistic approaches. More precisely, my main research issues are : - L2 literacy development (acquisition, learnign and teaching) - L2 pronunciation - memory and L2 acquistion - early learners (children, adolescents) - contrastive analysis

Activities / Resume


Publications


Articles:
  • Soum-Favaro, C., Solier C., Marijanovic V. & Billières, M. (2015). La syllabe : un construit linguistique, une réalité psycholinguistique, à l’interface entre l’oral et l’écrit. Rééducation Orthophonique, 262, 7-25.
  • Marijanovic, V., Billières, M. & Panissal, N., (2008). L’identification du mot écrit auprès des apprenants débutants. Travaux de didactique du Français langue étrangère, 59, pp. 25-33.
 
Book chapters:
  • Marijanovic, V., Panissal, N., & Billières, M. (2009). How do Croatian 9-to-11-years-olds Perceive Sounds and Read Aloud Letters of the French Language? In M. NIKOLOV (Ed.), Early Learning of Modern Foreign Languages: Processes and Outcomes, Clevedon: Multilingual Matters, pp. 149-165.

Proceedings of international conferences:
  • Marijanovic, V. (2010). Comment lire quand on ne sait pas parler ? La lecture en langue étrangère auprès d’apprenants débutants, lecteurs-experts [version électronique], Actes du Colloque international des Jeunes Chercheurs en Acquisition du Langage (AcquisiLyon 09), pp. 118-121.
  • Marijanovic, V. (2007). La prononciation lors de l’activité de lecture auprès de publics précoces croates [version électronique], Actes du 2ème Colloque International de didactique cognitive des langues (DIDCOG 2007), pp. 167-171. (disponible en CD-rom)

International conferences:

  • Solier, C., Marijanovic, V., Billières, M. & Soum-Favaro, C. (2014). Le rôle de l'écrit dans l'apprentissage d'une langue étrangère (L2). Colloque APPREC : Apprentissage de l’écrit, diversité des langues, singularité des troubles, Strasbourg, 3-5 décembre 2014.
  • Lafontaine, F. & Marijanovic, V. (2014). Les valeurs sémantiques d’alors que – un exemple de décalage entre l’usage et la doxa. 2° Colloque international du GRAC 2014 « Descriptions linguistiques et descriptions pédagogiques pour l’enseignement et l’apprentissage du français ». Jyväskylä (Finlande), 22-23 mai.
  • Marijanovic, V. (2012). Phonological Representations in L2 Reading Aloud: the case of Croatian Early Learners of L2 French. AFLS 2012 « Le français à travers le temps : Acquisition, changement, variation ». Newcastle (Gde-Bretagne), 1er-3 juin.

Other presentations:
  • Solier, C., Soum, Ch., & Marijanovic, V. (2014). Effet Buben et production écrite en FLES par les apprenants arabophones, une étude préliminaire. RTJCO 2014 (6° Rencontre transevrsale des Jeunes Chercheurs d'Octogone). Toulouse, 14 avril.

THESIS:
  • Marijanovic, V. (2010). L’influence de la boucle phonologique dans l’activité de lecture de publics précoces croates apprenant le français. Thèse doctorat de Sciences du Langage, Université de Toulouse-Le Mirail.


CV/Parcours universitaires


UNIVERSITE DE TOULOUSE-LE MIRAIL
2004-2010/    Doctorat Sciences du langage (UTM) soutenu le 14 septembre 2010, mention Très Honorable à l’unanimité
Titre : « L’influence de la boucle phonologique dans l’activité de lecture de publics précoces croates apprenant le français »
Jury : président Prof. J.-L. NESPOULOUS – Univ. de Toulouse 2, rapporteur Prof. D. DAIGLE – Univ. de Montréal, rapporteuse Prof. Y. VRHOVAC – Univ. de Zagreb, examinatrice Prof. F. MYLES – Univ. de Newcastle, directeur Prof. M. Billières – Univ. de Toulouse 2.

2003-2004/    DEA Sciences du langage, spéc. FLE
2002-2003/    Maîtrise Français Langue Étrangère

UNIVERSITÉ SORBONNE NOUVELLE – PARIS 3
2001-2002/    Licence LLCE, mention FLE
2000-2001/    Maîtrise LLCE, spéc. Italien
1999-2000/    Licence LLCE, spéc. Italien
1996-1999/    DEUG LLCE, spéc. Italien

INSTITUT NATIONAL DES LANGUES ET CIVILISATIONS ORIENTALES (INALCO-PARIS)
1996-1999/    1° et 2° années de DULCO d’arabe littéral